tirsdag den 28. april 2020

vejledning

her mit foreløbige skriv til synopse...


Læringteoretisk problemstilling
Til dagligt underviser jeg tandteknikere på NEXT - Uddannelse København.
Undervisningen er fortrinsvis praktisk da det er et håndværksfag, så selve undervisningen foregår med teori ved tavle og efterfølgende demonstration af det praktiske arbejde. Eleverne får udleveret et kompendie, som de også kan orientere sig i for bedre at kunne forstå teori og praksis i en sammen kobling.
Min praktikum udfordring er så:
 Når eleverne skal til selv at lave et stykke arbejde. -Det skal siges mine elever er meget forskellige både i alder og baggrunde, så derved også meget forskellige i deres måde at gribe en opgave an på. -Ydermere sidder vi mange forskellige hold på flere forskellige niveauer i samme lokale.
Hvilket gør, at der ikke er helt så meget tid til den enkelte elev, nogle river i læren hele tiden andre venter og man føler sig ærligtalt nogen gange utilstrækkelig, som underviser. Dette er et problem for både elever men også for underviserne.
I forhold til situationen, som den er nu vidner det om et behov for at kunne differentiere og derved målrette undervisningen til den enkelte elev. Jeg vil med inkorporering af video klip, forsøge at støtte elevernes individuelle læring og derved også frigive lærerkræfter.
Læringsteori
For at illustrere hvad jeg tænker der skal til for en optimal læring, vil jeg tage udgangspunkt i Knud Illeris` læringstrekant. Hvor jeg vil optimere indholdet og samspillet og dermed højne drivkræfterne.
Didaktisk model
Da eleverne nu med mine nye tiltag for mulighed for at tilgå opgaven, på en måde som passer til den enkelte, vil jeg med hjælp fra den E-didaktiske overvejelsesmodel, den gren der hedder konstruktivistisk. Rammesætte undervisningsforløbet og materialet.
Det digitale produkt
Er video, jeg vil implementere videoer forskellige steder i min undervisning, i mine oplæg (som eleverne også vil få tilsendt før teoriundervisning med spørgsmål), i kompendiet (som eksempelvis QR kode) og på its learining (hvor det vil ligge under planer). For at eleverne kan tilgå teori og demonstration, både før efter og under arbejdsdagen, som det nu passer til den enkelte elev.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar